Άρθρα

Λόγος περί νοημοσύνης

Γράφει ο Ρακιτζής Χρήστος

Η μελέτη της ανθρώπινης νοημοσύνης αποτέλεσε ένα πεδίο μεγάλου ερευνητικού ενδιαφέροντος προσελκύοντας αρκετούς ερευνητές από διαφορετικά επιστημολογικά πεδία. Ακόμη και σήμερα, συνεχίζει να συναρπάζει την επιστημονική κοινότητα. Η παραγωγή κλιμάκων για τον προσδιορισμό της νοημοσύνης επηρέασε βαθύτατα τη λογική της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως επίσης και τον τρόπο θέασης και αντιμετώπισης των ατόμων με αποκλίνουσα νοημοσύνη σε σχέση με τον υπόλοιπο μέσο όρο. Ακόμη και σήμερα, υπάρχουν έντονες συζητήσεις για το αν οι παραγόμενες κλίμακες είναι σε θέση να προσδιορίσουν τη νοημοσύνη ενός ατόμου με αναπηρία (από τη στιγμή που αποτελούν αποκλειστικά εργαλεία προσδιορισμού της αναλυτικής και επιστημονικής σκέψης του ατόμου σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή) ή απλώς αποτελούν όργανα σύγκρισης με τυπική ομάδα των συνομηλίκων του. Επιπλέον, μεγάλη μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας τείνει να θεωρεί πως ο δείκτης νοημοσύνης ενός ατόμου παραμένει σταθερός και αμετάβλητος με συνέπεια κάτι τέτοιο να δημιουργεί επιπρόσθετες παθογένειες στην προσπάθεια για συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία. Σήμερα, ο τρόπος αντιμετώπισης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας διαφέρει σημαντικά απ’ ότι στο παρελθόν. Γεγονός είναι πως έχουν σημειωθεί σημαντικά βήματα προόδου σε επίπεδο ενημέρωσης, όπως επίσης και σε επίπεδο στήριξης κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας. Θα ήταν όμως ψέμα να παραδεχτούμε πως το κοινωνικό σύστημα στο σύνολο του σήμερα έχει αποδεχτεί τις ριζικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί με την είσοδο της έννοιας της συμπερίληψης. Η απουσία ερευνών ευρείας κλίμακας με εξεταζόμενο θέμα την επιτυχία ή μη της συμπερίληψης στη χώρα μας δυσχεραίνει τη χαρτογράφηση της αλλαγής που έλαβε χώρα την τελευταία δεκαετία ως προς τον αν η κοινότητα στο σύνολο της είναι πιο δεκτική στο να αποδεχθεί τη διαφορετικότητα. Παρομοίως, άγνωστο παραμένει το αν οι παραγόμενες κλίμακες νοημοσύνης δυσχεραίνουν το έργο της εκπαιδευτικής παρέμβασης σε αντιστοιχία με την επιδίωξη για συμπερίληψη.

ΥΓ. Ένας αριθμός σε ένα χαρτί δεν παύει να είναι παρά μόνο ένας αριθμός. Το αν θα αποκτήσει δύναμη ή όχι αυτό είναι στην ευχέρεια του δασκάλου. Η πρόοδος δεν είναι γραμμική, αλλά δεν παύει να είναι πρόοδος. Το σίγουρο είναι πως αν καταβάλλετε χρόνο και θέληση σίγουρα θα καταφέρετε να αμφισβητήσετε την κανονικότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *